Nőgyógyászkereső
TUDÁSTESZT

Gyorséttermi koszt – Ki fogyasztja leginkább?

2012-02-02
A gyorséttermek – és különösen a gyorsétterem-láncok – kínálatát számos kritika éri, az ott kapható ételek vélt vagy valós egészségre ártalmas hatása miatt.

A bíráló hangok ellenére mégis folyamatos népszerűségnek örvendenek a fast food éttermek. Ki számít tipikus gyorsétterem-vendégnek?

Számos statisztika árulkodik arról, hogy a McDonald’s-ba, Burger Kingbe vagy egyéb gyorsétterem-lánchoz tett rendszeres látogatások nem csak a mérlegen tükröződnek, hanem a pénztárcán is alaposan meglátszanak. Amerikai kutatók feltételezése szerint főleg a szegényebb rétegek tagjaiból kerülnek ki azok, akik hamburgerrel és sült krumplival csillapítják éhségüket. A University of California kutatóinak legutóbbi tanulmánya cáfolja ezt a nézetet, s arra szolgáltat bizonyítékot, hogy a legtöbb látogató a középosztályból kerül ki.

Leginkább a középosztály fogyasztja

Az amerikai kutatásból az derül ki, hogy minél több a bevétele az adott középosztálybeli családnak, tagjai annál gyakrabban étkeznek gyorséttermekben. A korábbi vádak – amelyek szerint a szegényebb társadalmi osztályokban leginkább megfigyelhető túlsúlyosság a gyorséttermek kínálatának „köszönhető” – megdőlni látszanak.

gyorséttermi kaja-illusztráció„Az alacsonyabb jövedelem és a túlsúlyosság között változatlanul fennáll a kapcsolat, ám az ok  nem vezethető vissza egyértelműen a gyorséttermek kínálatára. A gyorskaja mindenekelőtt a középosztályban a legkedveltebb, ám e társadalmi csoportban viszonylag ritkábbnak számít a túlsúlyosság” – hangsúlyozza Paul Leigh, a tanulmány szerzője.

A kutatók mintegy 5000 amerikai férfi és nő táplálkozási szokásait elemezték az 1994 és 1996 közötti időszakban. A közreműködőknek be kellett számolniuk jövedelmük alakulásáról, melyik etnikai csoportba tartoztak, ám az adatbank iskolai végzettségükről, életkorukról is tartalmazott adatokat.

60 ezer a határ…

Leigh és kollégái azt tapasztalták, hogy a gyorsétterem-látogatások száma a havi jövedelem növekedésével egyenesen arányosan növekszik, ám az évente 60 ezer dollárnál többet keresők esetében már drasztikus csökkentés mutatkozott meg. A szakértők ezt azzal magyarázzák, hogy ettől a jövedelemhatártól számítva az érintettek már megengedhették maguknak, hogy a gyorséttermek helyett inkább színvonalas éttermeket válasszanak.

A tanulmány ugyanakkor nem tartalmazott adatokat arra vonatkozóan, hogy az érintettek és családjaik a gyorsételeken kívül milyen ételeket és milyen mennyiségben fogyasztott. A szakértők szerint a kutatás eredménye nemcsak az Amerikai Egyesült Államokra vonatkozik, hanem gyakorlatilag a legtöbb európai országra érvényes.

-fitforfun.de-

Kapcsolódó cikkek:

Az elhízás két legfontosabb oka
Túlsúlyosság- A chips ártalmasabb, mint az édességek
A sült burgonya és a chips a depressziónak kedvez