Nőgyógyászkereső
TUDÁSTESZT

A sült burgonya és a chips a depressziónak kedvez

2011-08-08
A túl zsíros ételek nem csak a testi egészséget veszélyeztetik, hanem pszichés eredetű problémák, így depresszió kialakulásáért is felelősek – állapították meg spanyol kutatók egy hosszú távú tanulmány keretei között.

A zsíros ennivalók – a tudósok mindenekelőtt a chipset emelik ki a zsírokban bővelkedők közül – összefüggésbe hozhatók a depresszió kialakulásával – mutatkozott meg nemrégiben egy spanyol táplálkozáskutatók által végzett kutatás során.

„Az vagy, amit megeszel” – filozofált A zsíros ételek a szellemnek is ártanakmár a 19. században Ludwig Feuerbach német antropológus-filozófus. Ma már senki sem vitatja, hogy a táplálkozás, a testi elégedettség és teljesítőképesség között közvetlen összefüggés létezik, ám a legújabb kutatások alapján az is kijelenthető, hogy az enni- és innivalók valamint a pszichés állapot között is szoros a kapcsolat.

LDL és HDL koleszterin

A chips és sült burgonya (valamint a hasonló jellegű ennivalók) iparilag előállított transzzsírokat és telített zsírokat tartalmaz nagy mennyiségben. Az egészségtelen zsírok fogyasztásával a szervezet LDL koleszterinszintjének növekedése garantált, amely az erek falán kialakuló lerakódásokat eredményez. Ezzel párhuzamosan nő a szívinfarktus vagy agyvérzés kialakulásának kockázata.

Az úgynevezett rossz LDL koleszterinnel ellentétben a HDL koleszterin bizonyos mértékig védi érrendszerünket a káros lerakódásoktól. E koleszterinfajta koncentrációja telítetlen zsírsavakban gazdag olajos magvak sovány halak és különböző növényi olajok fogyasztásával növelhető.

A Las Palmas és Navarra Egyetemek közös, 1999 és 2010 között elvégzett kutatásában közel 12 ezer (átlagosan 37 és fél éves) ember vett részt. Azok a résztvevők, akik a megfigyelés 6 éve alatt nagy mennyiségben fogyasztottak telített zsírsavakat, 48 százalékkal nagyobb valószínűséggel érezték magukon a depresszió tüneteit.

A spanyol kutatók kétféle következtetést vontak le vizsgálódásuk eredményéből: vélekedésük szerint egyrészt a szív- és érrendszeri megbetegedéseknek és a depressziónak hasonló mechanizmus az okozója, másrészt a dél-európai országokban – a viszonylag nagy mennyiségű telítetlen zsírsav-fogyasztás miatt – nem csak a szív- és érrendszeri megbetegedések előfordulása alacsonyabb az átlagosnál, hanem ez a depresszió ritkább előfordulására is magyarázatot ad.

 - fitforfun.de -

Kapcsolódó cikkek:

A többség fittyet hány a hasi elhízás kockázataira
Elhízás és depresszió – avagy mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás?
Aludjunk az elhízás ellen!